Bij het organiseren van jouw reis en verblijf op je bestemming komt heel wat kijken. Ons team bestaat uit enkele betaalde medewerkers en een groep vaste vrijwilligers. Wij zijn een onafhankelijke organisatie en ontvangen geen subsidie voor het werk dat wij doen. Onze projectpartners in Afrika zijn zelf afhankelijk van giften en donaties en kunnen de kosten voor vrijwilligers niet betalen. Daarom betaal je je verblijfs- en begeleidingskosten* zelf. We willen zo transparant mogelijk werken. Onderstaand geven we je daarom graag inzicht in de (globale) opbouw van je reissom**.

Let op: Onderstaande is van toepassing op deDoingoood bestemmingen’. Onze partnerbestemmingen bepalen hun tarieven zelf en daardoor kan de opbouw hiervan anders verdeeld zijn dan onderstaande percentages weergeven.

* Vanaf de 5e week van je verblijf, wanneer je langer dan 4 weken blijft, gaan de kosten naar beneden.
** Percentages kunnen per bestemming onderling licht verschillen. Bovenstaande zijn gemiddelden.

Lokale kosten: 67%

Meer dan de helft van jouw reissom besteden wij aan lokale kosten. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten voor jouw accommodatie, de inbegrepen maaltijden en transfers. Maar ook kosten voor de lokale werkgelegenheid zoals de Afrikaanse medewerkers die wij in dienst hebben of de vaste ondernemers waarmee wij werken. Dit zijn bijvoorbeeld de assistent coördinatoren en huishoudelijk personeel, maar ook de vaste chauffeurs of gidsen die wij inhuren.

 

Nederlandse begeleiding in Afrika: 18%

Op onze bestemmingen is een Nederlandse coördinator werkzaam. Zij ontvangen een semi-lokaal salaris. Dat betekent dat zij een salaris verdienen dat hoger ligt dan het gemiddelde lokale salaris op hun bestemming, maar lager dan een Nederlands salaris. Voor jou als vrijwilliger, stagiaire of reiziger zorgen zij voor de gehele begeleiding tijdens jouw verblijf in Afrika. De coördinator verzorgt jouw aankomstbriefing, doet de introductie op je bestemming en bij je project, maakt je wegwijs, evalueert met jou de voortgang op je project en staat in geval van onverhoopte problemen 24/7 standby. Zowel voor als achter de schermen zorgt de coördinator ervoor dat onze deelnemers zo zorgeloos mogelijk kunnen genieten van hun verblijf in Afrika.

De coördinator is daarnaast ook verantwoordelijk voor de selectie, begeleiding en evaluatie van de projectpartners waarmee wij samenwerken. Zij bewaken de kwaliteit en integriteit bij de projecten en monitoren de besteding van donaties.

 

Informatievoorziening, organisatie, communicatie & voorbereiding: 15%

Achter de schermen besteden wij een groot deel van ons werk aan het informeren en voorbereiden van onze reizigers. Dit gebeurt door het team in Nederland, dat bestaat uit 3 betaalde medewerkers (1,8 FTE). We organiseren enkele malen per maand een infoavond op verschillende (externe) lokaties in het land. We helpen je met het maken van de juiste keuze voor je project, geven je advies en uitgebreide informatie en ervaringen voorafgaand aan je reis. We staan voor je klaar voor het beantwoorden van al je vragen en helpen je waar nodig. In samenwerking met onze partner Stichting Muses volg je aanvullend nog een dag voorbereidingstraining.

Er komt heel wat mailverkeer, administratie en communicatie kijken bij het organiseren van jouw reis. Van de infoavond tot het beantwoorden van al je vragen, van advies tot projectkeuze, van overeenkomst en faktuur, tot de planning en afstemming met de coördinatoren op je bestemming. Onze werkprocessen richten we zo voordelig en effectief mogelijk in. Wij werken zo kostenbesparend mogelijk. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen kantoor. Onze medewerkers werken vanuit huis en onze info bijeenkomsten vinden op externe lokaties plaats. Zo blijven we flexibel en houden we de kosten beheersbaar.